Ordenen administratie

Wanneer je veel ongeopende post thuis hebt dan kan het veel van jezelf vragen om de post te openen, te begrijpen, te sorteren en die papieren die niet belangrijk zijn weg te gooien. Bedenk voor jezelf goed dat een chaotische administratie er op de lange termijn voor zorgt dat je veel stress ervaart.

Informatie over ordenen administratie

Als je de post lange tijd niet meer ordent, weet je op geen gegeven moment niet meer waar je moet beginnen. Dat veroorzaakt stress. Wanneer de post goed geordend wordt hoef je niet meer je hele huis te doorzoeken, en zo voorkom je dat je je gespannen gaat voelen.

Belangrijk is het dat je de post door middel van het doorlopen van een aantal stappen gaat ordenen. Het vraagt namelijk nogal wat tijd en werk voor jeuzelf om hiermee te beginnen, maar uiteindelijk zal je jezelf zeker dankbaar zijn voor alle moeite die je genomen hebt om zo goed voor jezelf te zorgen.

 


Tips bij ordenen administratie

Openen nieuwe post

Om je achterstand niet groter te maken, begin je met het open maken van alle nieuwe post die binnen komt. Zorg dat je dat doet op een moment dat je er even tijd voor hebt, al is het maar een kwartiertje. Maak je post nooit staand open, in vliegende haast, terwijl je geen tijd hebt om er iets mee te doen!

Na opening doorloop je de volgende stappen:

Wegwerken oude post

Er zijn een aantal stappen nodig om achterstallige post weg te werken:

Aandachtspunten voor achiveren

Zowel nieuwe als oude post moet worden gearchiveerd, bijvoorbeeld in een klapper. Enkele aandachtspunten die ervoor zorgen dat je hierbij het overzicht houdt:

Gebruik een kasboek

Je geeft je geld vaak ongemerkt uit aan kleine dingen. Door het bijhouden van een kasboek krijg je weer overzicht en inzicht in je geldzaken. Schrijf je op waar je geld aan uitgeeft? Dan krijg je grip op je geld.

Een kasboek is een hulpmiddel hiervoor. Een kasboek is snel gemaakt en helemaal niet ingewikkeld. Gebruik een papieren schrift of maak een digitaal kasboek aan. Dit kan bijvoorbeeld met een programma zoals Excel. Op de website van het Nibud leer je snel en eenvoudig hoe je zelf een kasboek maakt.

Maak een maandbegroting

Een begroting is een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Het geeft duidelijkheid over hoe je je geld kunt besteden. Een begroting is altijd uniek en persoonlijk. Iedereen maakt andere keuzes en heeft andere wensen.

Er zijn dure en goedkope maanden. En maanden waarin je juist meer of minder geld hebt. Zo is december is vaak een dure maand. En in mei krijgen veel mensen vakantiegeld. Dit geld kun je gebruiken om een dure maand te compenseren. Ga zelf aan de slag met het maken van een begroting.

 


Hulp bij ordenen administratie

Volg een van onze trainingen

U kunt natuurlijk altijd overwegen een van onze trainingen te volgen. Impuls heeft een breed aanbod van trainingen, zowel individueel als in groepsverband te volgen. Elke training wordt gegeven door een deskundige professional. U vindt vast een training die bij u past!

Training Budgetcoaching

Heeft u problemen met het op orde houden van uw administratie? Of komt u aan het einde van de maand niet uit met uw inkomen? Maakt u enveloppen niet meer open en is uw administratie onoverzichtelijk? Heeft u geen overzicht over uw inkomsten en uitgaven? Dan kan Budgetcoaching uitkomst bieden. Onze deskundige budgetscoaches helpen u graag op weg!

Bureau Sociaal Raadslieden

Het Bureau Sociaal Raadslieden (BSR) van Impuls werkt kosteloos voor alle inwoners, van jong tot oud, van Kerkrade, Simpelveld en Bocholtz. Onze sociaal raadslieden wijzen u de weg in het doolhof van sociale voorzieningen, wetten en regelingen. U kunt bij ons terecht als u:

Denk bijvoorbeeld aan:

Wat kunnen wij voor u doen?

Wij geven niet alleen informatie en advies, maar bemiddelen ook bij zaken op het gebied van sociale zekerheid, belastingen, wonen, arbeidsrecht en consumentenzaken. Ook kunt u bij ons terecht bijvoorbeeld het opstellen van een brief aan de gemeente of bezwaarschrift voor de belastingen. Zo nodig nemen wij, als u daar toestemming voor geeft, zelf contact op met een instantie. Als uw vraag te complex is verwijzen wij u naar een meer gespecialiseerde instantie.

Wat moet u meebrengen?

Als u een sociaal raadsman of -vrouw bezoekt, dient u de volgende zaken mee te brengen:

Veilig en vertrouwd

De sociaal raadsman of –vrouw is verplicht tot geheimhouding en moet zich houden aan een beroepscode. Indien het wenselijk of noodzakelijk blijkt met derden te overleggen, dan is hiervoor uw schriftelijke toestemming nodig.

Ook voor het aanmaken van een dossier is uw toestemming nodig. Uw sociaal raadsman of –vrouw legt een dossier aan waarin alle contacten met en over u worden bijgehouden. Deze gegevens, die u vanzelfsprekend kunt inzien, worden normaal gesproken twee jaar bewaard. Hoe uw gegevens worden verwerkt en opgeslagen staat in ons privacyreglement. Uw raadsman of –vrouw kan u hier meer over vertellen.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het hoofdkantoor van Impuls.

Raadpleeg voor de spreekuurtijden van de Sociaal Raadslieden onze spreekurenpagina.

Maatschappelijk werk

Iedereen heeft wel eens te maken met kleine of grote problemen. Vaak kunt u die zelf oplossen. Of u kunt hiermee terecht bij familie of vrienden. Maar soms bieden die mogelijkheden geen oplossing. In dat geval biedt het maatschappelijk werk van Impuls hulp.

U kunt bij ons terecht als u persoonlijke problemen heeft of problemen met anderen, zoals uw partner, familie of buren. Er zijn allerlei oorzaken die tot problemen kunnen leiden. U kunt daarbij denken aan:

Wat kunnen wij voor u doen?

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar uw verhaal. Als u dat wilt helpen ze u bij het zoeken naar een oplossing. In het eerste gesprek met een maatschappelijk werker vertelt u wat uw heeft meegemaakt, wat uw problemen zijn en wat u nodig heeft.

Daarna wordt gekeken welke maatschappelijk werker het beste bij u past. In de vervolggesprekken werkt u samen met de maatschappelijk werker aan de oplossing van uw probleem.

Veilig en vertrouwd

Onze maatschappelijk werker kost u niets en wij werken vertrouwelijk.

Uw maatschappelijk werker legt een dossier aan waarin alle contacten met en over u worden bijgehouden. Deze gegevens worden normaal gesproken twee jaar bewaard. Hoe uw gegevens worden verwerkt en opgeslagen staat in ons privacyreglement.  U kunt dit reglement en uw eigen gegevens inzien als u dat wilt. Vraag aan uw maatschappelijk werker naar de mogelijkheden.

Overleg met anderen

Soms is het voor de oplossing van uw problemen nodig om te overleggen met anderen, bijvoorbeeld de huisarts, gemeente of andere hulpverleners. We geven echter alleen informatie door aan anderen, als u daar zelf uitdrukkelijk toestemming voor geeft. U ondertekent hiervoor een schriftelijke verklaring.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het hoofdkantoor van Impuls.

Raadpleeg voor de spreekuurtijden van Maatschappelijk Werk onze spreekuurpagina.

Neem gerust contact met ons op

U kunt altijd contact met ons opnemen. Zelfs anoniem. Samen bekijken we hoe we uw probleem kunnen oplossen. Wil je anoniem blijven, of zo snel mogelijk geholpen worden? Maak dan gebruik van onze e-mailhulp. Heeft u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ook gewoon een afspraak maken. We helpen u dan graag op één van onze locaties.

E-mailhulp

Via e-mail kun je anoniem blijven of zo snel mogelijk geholpen worden. Stuur ons een e-mail en je krijgt binnen drie werkdagen antwoord van een professional.
E-mail

Spreekuren

Soms is het fijn om met iemand te praten. Gewoon met elkaar aan tafel. Als je dat wilt, kun je naar een van onze spreekuren komen. Maak een afspraak via het hoofdkantoor.

Afspraak

 

Impuls Kerkrade © 2015 - Creatief ontwerp door Marc Bijl - Technische realisatie door Xlab